CRÎȘMARU Iulian
Дата: 2022-10-25
În corespundere cu prevederile Art.85 din Cod Nr. 15 din 28-03-2003 Codul Muncii al Republicii Moldova, salariatul are dreptul la demisie - desfacere a contractului individual de muncă, din proprie iniţiativă, anunţînd despre aceasta angajatorul, prin cerere scrisă:
1. cu o lună înainte de demisie - pentru conducătorii unităţilor (al filialei sau reprezentanței), adjuncţii lui şi contabilul-şef;
2. cu 14 zile calendaristice înainte - pentru toate celelalte categorii de angajaţi
Curgerea termenului menţionat începe în ziua imediat următoare zilei în care a fost înregistrată cererea.
3. în aceiaşi zi cu demisia - pentru salariatii în legătură cu pensionarea, cu stabilirea gradului de dizabilitate, cu concediul pentru îngrijirea copilului, cu înmatricularea într-o instituţie de învăţămînt, cu trecerea cu traiul în altă localitate, cu îngrijirea copilului pînă la vîrsta de 14 ani sau a copilului cu dizabilităţi, cu alegerea într-o funcţie electivă, cu angajarea prin concurs la o altă unitate, cu încălcarea de către angajator a contractului individual şi/sau colectiv de muncă, a legislaţiei muncii în vigoare.
După expirarea termenelor indicate, salariatul are dreptul să înceteze lucrul, iar angajatorul este obligat să efectueze achitarea deplină a drepturilor salariale ce i se cuvin salariatului și să-i elibereze documentele legate de activitatea acestuia în unitate.
În cazul în care funcția în care este angajată sau transferată persoana impune
transmiterea unor mijloace fixe, active circulante, materiale sau documente, prin ordinul Angajatorului se constituie comisia de primire-predare și se perfectează un Procesverbal de primire-predare.
Ordinul angajatorului cu privire la predare-primire trebuie să curprindă clar ora, ziua şi locul acţiunilor, precum şi membrii comisiei.
Toate acţiunile de pedare-primire trebuie să fie efectuate în termenele indicate mai sus (fie 30 zile, fie 14 zile, fie în ziua depunerii cererii), în caz contrar, o dată cu expirarea acestuia acest lucru nu mai poate avea loc, sau dacă are loc toate acţiunile se consideră ilegale.
Totodată, odată cu expirarea termenelor stipulate persoana demisionară nu mai are nici o obligaţie faţă de fostul angajator, totodată aceasta nu mai poate fi raspunzatoare de eventualele lipsuri a bunurilor pe care le-a avut în gestiune.
În cazul d-voastră, odată ce comisia nu sa întrunit la ora stabilită în ordinul angajatorului şi sa întrunit cu întârziere, este treaba comisiei, iar persoana care preda bunurile nu era obligată să aştepte şi era în drept să plece (respectiv în acest caz trebuia de intervenit cu rugămintea şi scuzele de rigoare ca acesta să accepte situaţia creată şi să aştepte convocarea comisiei).
În cazul în care acest lucru nu a fost făcut dacă demisionarul se mai află în termenele de preavizare enumerate mai sus, se emite un alt ordin şi se depun eforturi de respecatre a termenelor indicate, dacă termenul de preavizare a expirat nu se mai poate face nimic şi angajatorul acceptă bunurile care sunt.
Totodată, dacă angajatorul consideră că a fost lezat în drepturi, acesta are posibilitatea de a se adresa instanţei judecătoreşti cu o cerere privind repunerea în termenul de preavizare şi obligarea fostului angajat la acţiunile de predare-primire.